Bir Tekneyi Balıkçı Yapmak

Konu, 'Tekne ve Deniz Motorları' kısmında AKIN KAPTAN tarafından paylaşıldı.

  1. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Sponsorlu Bağlantılar
    BİR TEKNEYİ BALIKÇI YAPMAK
    Tekne Tadilatı ve Yenilenmesi

    Her amatör balıkçının hayalini hayallerini süsleyen bir tekne vardır. Ama hayal gücümüz ve isteklerimiz neredeyse sınırsız olduğundan arzuladığımız özelliklerde bir tekneye sahip olabilmemiz için sınırlarımızı gerçekten zorlamamız gerekebilir. Öyleyse hayallerimizdeki tekne projesine sınırsız hayal gücümüz ve sınırlı kaynaklarımızla nasıl yaklaşabiliriz? İşte üzerinde çalışacağımız soru budur.
    [​IMG]
    Resim 001: Rüya gibi bir tekne

    [​IMG]
    Resim 002: Ulaşılabilir bir rüya

    Öncelikle şunu belirtmeliyim ki özellikle kıyı ve açık deniz sportif balık avcılığı için özel olarak tasarlanmış tekne modelleri oldukça pahalıdır. Durum böyle olunca bu tekne modelleri çoğunlukla zenginlerin uğraşısı olmanın ötesine geçememektedir. Peki, sportif balık avcılığı teknelerini diğer teknelerden ayıran ve daha pahalı yapan özellikleri nelerdir? Bu tip teknelerin farklı özelliklerini çıkararak kendi projemize başlayabiliriz.

    1. Genellikle kayıcı tipte tekne formuna sahipler. (Tekne formları kabaca üç ana şekildedir. Bunlar deplasman tekneler, yarı deplasman tekneler ve kayıcı tekneler. Deplasman tekne formundaki tekneler düşük sürat ve yakıt ekonomisi ile yüksek yükleme kapasitesine sahip teknelerdir. Kayıcı tekneler suyun kaydırıcı özelliğinden istifade edebilen ve ancak yüksek süratlerde yakıt ekonomisi sağlayan modellerdir. Kayıcı teknelerin yük taşıma kapasiteleri çok düşüktür. Daha çok gezi ve sportif maksatlarla kullanılırlar. Yarı deplasman tekneler bu iki tekne formunun arasında özelliklere sahiptir ve daha çok büyük yatlar ile askeri maksatlarla kullanılırlar)
    [​IMG]
    Resim 003: Kayıcı tekne formları (en yaygın olanı derin V şeklinde olandır)

    2. Genellikle yüksek devirli ve güçlü makinelerle donatılırlar. (Kayıcı formda bir teknenin bile kayarak ilerleyebilmesi için belirli bir süratin üstüne çıkması gereklidir.)
    [​IMG]
    Resim 004: Küçük teknelere büyük motorlar

    3. Dalga yüksekliklerinin en fazla 2mt’ye kadar olduğu(tercihen 1mt) deniz durumları için tasarlanmışlardır. Daha yüksek denizlerde av keyfi eziyete dönüşeceğinden limana dönme vakti gelmiş demektir.
    [​IMG]
    Resim 005: Dalgalı denizde tekneler

    4. Alabora (devrilme) açısı en az 15 derecedir. (Tercihen 20) Bu değer ne kadar yüksek ise o kadar iyidir. Ancak bu değeri yükselmek için yapılacak her tasarım maliyeti arttıracaktır. Bence 20 derecelik alabora açısı ile su alsa bile batmayacak şekilde takviye edilmiş fiber tekne mükemmel bir seçim olur. 20 dereceden daha büyük yalpa açıları için tekne dayansa bile yolcular dayanamayabilir. Bu açı özellikle Karadeniz ve Akdeniz için Ege Denizine oranla daha önemlidir. Özellikle küçük teknelerin su alsa dahi batmayacak şekilde tasarlanması önemlidir. Bu amaçla teknenin içindeki boşluklar poliüretan kaplaı hücre köpük ile doldurulara batmazlık sağlanabilir.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 006: Batmayan tekne

    5. Hiç yakıt bütünlemesi yapmadan 200mil mesafe katedebilirler. Ülkemizin sayısız güzellikte koyları ve nispeten daha kapalı denizleri nedeniyle bu mesafe 100 mile kadar düşürülebilir.
    [​IMG]
    Resim 007: Yüksek süratte seyir

    6. Tekne güvertesi içeri giren suyu kendiliğinden tahliye edecek şekilde tasarlanmıştır. Kaba dalgalar veya şiddetli yağış nedeniyle içeri giren su kendiliğinden tahliye olarak dışarı çıkar.
    [​IMG]
    Resim 008: Kendinden tahliyeli güverte

    7. Çoğunlukla sportif avcılık teknelerinde gece konaklama imkanı yoktur. Bu nedenle kapalı bir kamara bulunmaz. Ancak bazı lüks modellerde kapalı bir kamara ile konaklamada ihtiyaç duyulabilecek diğer donanım bulunur.
    [​IMG]
    Resim 009: Kamaralı ve kamarasız balıkçı tekneleri

    8. Çoğunlukla fiber veya epoksi kaplı ahşap malzemeden inşa edilirler.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 010: Fiber ve Epoxy

    9. Büyük bölümü römork vasıtasıyla çekilebilecek özelliktedir. Bu özellikte olanlar bağlama ücretleri konusunda büyük avantaj sağlarlar.
    [​IMG]
    Resim 011: Römorklu tekne(Bu tekneyi çekmek için birde jip almamız gerekecek)

    10. Pek çoğunda güverte, teknedeki yolcuların iskeleden sancağa, baştan kıça rahatça gezinebilecekleri şekilde (walk around) tasarlanmıştır.
    [​IMG]
    Resim 012: WALK AROUND tipi tekne(ortadan konsollu)

    11. Küpeşte yüksekliği (güvertede ayakta duran bir insanın etrafını saran balkon yüksekliği) yolcuların seyir ve avlanma esnasında kuru kalmalarını ve emniyetini sağlayacak şekilde yüksektir. Güverte boyunca yolcuların tutunabilmesi için bol miktarda vardevela tarzı tutamaklar bulunmalıdır.
    [​IMG]
    Resim 013: Güvertede kuru ve emniyetli bir duruş

    12. Yakalanan balıklar için serin ve kendinden tahliyeli kapalı portuçlar ile bol miktarda emniyetli ve kuru depolama ve saklama alanı bulunur. Özellikle sıcak günlerde balığın açıkta saklanması çok sakıncalıdır. Genel kanının aksine yakalanan balığın su içinde saklanması daha çabuk bozulmasına neden olur.
    [​IMG]
    Resim 014: Depolama alanları

    13. Yem olarak kullanılacak balıkları canlı olarak muhafaza edebilecek bir livar bulunur.
    [​IMG]
    Resim 015: Livar örnekleri (yemlik canlı balık havuzu)

    14. Küpeşte ve kıç aynalıklarda aynı anda birden fazla sırtı takımı uygulamalarında kullanılmak üzere yeterli sayıda ve sağlam kamış tutucular bulunur.
    [​IMG]
    Resim 016: Abartılı bir örnek

    15. Tente ve güneşlik gibi koruyucu malzemelerin dikme direkleri teknenin kenarından(küpeştesinden) değil ortasından veya orta konsolundan çıkarılan ana dikmeler üzerine kurulur (T TOP). Böylece balıkla mücadele ederken tekne üzerinde hiçbir yere takılmadan gezinmek mümkün olur. Çoğu sportif balıkçılık teknesinde mevcut tente ve güneşlikler ancak orta konsolu koruyacak biçimde tasarlanmıştır. Bu nedenle yolcular ve avcılar güneş ve suya karşı önlemlerini kendileri almak zorundadır.
    [​IMG]
    Resim 017: T şeklinde tente kurulumu ve kamış tutucular

    16. GPS ve iyi bir balık bulucu ile donatılırlar. Açık denizde ve gece avcılığı yapılacak ise veya yoğun ticari deniz trafiğinin olduğu yerlerde avlanılacaksa seyir emniyeti açısından seyir radarı ile donatılmalarında fayda vardır. Özellikle açık deniz uygulamaları için VHF telsiz bulundurulmalıdır. Sportif balıkçılık teknelerinde konsol tasarımlarının ana amacı tekne sahibi veya kaptanın tekneye kumanda ederken balık avından geri kalmamasını sağlamaktır. Bu nedenle mevcut teknelerin büyük bir kısmında konsol tasarımı teknenin ortasında ve arkasında olacak şekilde yapılmıştır.
    [​IMG]
    Resim 018: Tam donanımlı konsollar

    17. Bazı modellerinde şemsiye şeklinde yapılan sırtı uygulamalarında aynı anda çekilen takımların birbirinden uzak durması sağlayacak donanımlar mevcuttur. (OUTRIGGER)
    [​IMG]
    Resim 019: OUTRIGGER donanımı

    18. Özellikle sırtı uygulamalarında kullanılacak tekneler için asgari sürat 2kts olacak şekilde ya makine rölanti devirleri düşürülür yada yakıt ekonomisi ve düşük sürat sağlayacak şekilde ikinci bir motor kullanılır.
    [​IMG]
    Resim 020: Sırtı uygulamaları için harici motor takma aparatı

    Benim incelemelerinden kendimce çıkarttığım ayırıcı özellikler bunlardır. Aslında bu farklılıkların büyük bir çoğunluğu, fazladan ödeme yapmayı gerektirmeyecek basit tadilatlardan ibarettir. Öyleyse sportif balık avcılığı için özel olarak tasarlanmamış bir tekneyi tadilat yoluyla bu hale getirebiliriz.

    İşte tamda bu noktada kafamda oluşmaya başlayan fikirlerin etkisiyle başta sanal alem olmak üzere tekne ustaları, tersaneler ve eski denizcilerin fikirlerine başvurmaya başladım. Amacım ikinci el eski bir fiber tekneyi alıp yenilemek ve tadil etmek. Onu hayalimdeki prensese dönüştürmek. Bu fikir benim için uzun vadeli bir hedef. Şimdilik öğrenme ve bilgi toplama aşamasındayım. İşe denizcilikte kullanılan hertürlü kimyasaldan(boya,tutkal vb…) tutunda mekanik ve motor aksamına kadar elde edebildiğim kadar bilgi edinmekle başladım. Özellikle denizcilikte kullanılan malzemelerin üreticilerinin sağladığı kullanım ve teknik kitaplarının aslında ne kadar detaylı bilgi sağladığını gördüğümde içimdeki heyecan ümide dönüştü. Bunları ben de yapabilirdim.

    Özellikle sanal alemde bu hayalini gerçekleştiren arkadaşların yabancı sitelerdeki paylaşımlarını imrenerek ve heyecanla takip ettim. Bu paylaşımların büyük çoğunluğu sınırlı bilgiler içermesine rağmen bir tanesi A’dan Z’ye tüm aşamaları içerdiğinden çevirisini yapıp özetleyerek sizlerle paylaşmak istedim.

    YAZININ BUNDAN SONRAKİ BÖLÜMÜ http://www.classicseacraft.com/ SİTESİNDEKİ HERE WE GO AGAIN ADLI PAYLAŞIMIN ÇEVİRİ ,ÖZET VE UYARLAMASIDIR.
     
  2. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Sponsorlu Bağlantılar
    İçimdeki tekne hastalığı yeniden canlandı. Bunun tek bir ilacı var. Bu nedenle birkaç hafta önce 7 metrelik 69 model bir tekne satın aldım. Bu yeni tekne son bahar ve kış aylarında başlayan levrek akınlarında benim için nehirde güzel bir platform olacak. Bu 7 metrelik teknenin hatlarını gerçekten çok beğendim. Aslında aynı markanın 8 mt olan modeli ilede ilgilendim ancak nehir ortamı için fazla büyüktü. Bu teknede tek beğenmediğim şey iki parça olarak imal edilmiş olması nedeniyle tadil etmeye karar verdim. Aldığımda yerel marinada neredeyse yarı yarıya batmış haldeydi. Bu hallerini gösteren resimlerle başlayalım.
    [​IMG]
    Resim 1
    [​IMG]
    Resim2

    Esas hedefim teknenin güvertesini tek parça halinde sökmekti ancak durum tahmin ettiğim gibi gitmediğinden iki parça halinde sökmeye karar verdim. Güvertenin tekneye bağlandığı bütün noktaları kazıyıp kopardıktan sonra cayraskal yardımıyla güverteye çekme gücü uygulayarak söktüm.
    [​IMG]
    Resim3
    [​IMG]
    Resim4
    [​IMG][​IMG]
    Resim5

    Kemere boşlukları poliüretan köpükle yeniden doldurulacaklar. Zemini ve üst kapağı yeniden kullanacağım. Tekneyi açıp içinde hiç su olmaması ve çok az çürük olması benim için bir sürpriz. İşte teknenin soyulmuş, çıplak hali.
    [​IMG]
    Resim6

    Gövdenin içi fiberglas işleri içi hazırlandı. Raspa makinası ile tamamen temizlendi. Artık daha temiz görünüyor. Bu hafta fiberglas çalışma için gerekli tüm malzemeleri edineceğim.
    Planım herkes gibi tekne zemini yükseltmek. Orijinal güverteyi sintinede bulunacak yakıt deposuna ulaşmak için keserek tekrar kullanacağım. Şimdilik tekne karinasının her iki yanına içten ince bir kat fiber uygulamayı düşünüyorum. Böylece daha sağlam olacaktır. Tekne boyunca uzanan kemerelere delikler açarak içlerini temizleyip köpükle dolduracağım. Daha sonra güverteyi eski yerine takacağım. Umarım bu fikir yeterli ayak mesafesi sağlar. Ana güverte ve tekne mukavemetini arttırmak için tik destekler kullanacağım.

    İşte size sintinenin zımparalanmış hali. Bu zımparalama sayesinde epoksi tutkal daha iyi yapışacak.
    [​IMG]
    Resim7

    Bugün kıç aynalığı (transom) soyarak içindeki kontraplağı yakından inceledim. Diplerdeki siyah çürüklüklere dikkat ediniz. Bu haliyle bu aynalığı değiştirmek zorunlu oldu. Şimdi kemereleri kıç aynalığı bağlandığı yerden kesip aynalığı komple yenilemem gerekecek.
    [​IMG]
    Resim 8

    Güverte ve güverte kapağı iyice temizlendi. Tüm donanım fiberglas ile takviye edildiğinden temizleme işlemi çok güç oldu. Baş bölümü hariç çürük kısmı yoktu.
    [​IMG]
    Resim 9

    Kıç aynalığı sökebilmek için kemereleri kısalttım.
    [​IMG]
    Resim 10
     
  3. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Kıç aynalığı sökerken parçalamamaya özen gösterdim. Bu eski aynalığı yenisinin imalinde şablon olarak kullanacağım.
    Ana güverteye geçip onu testere ile dilimledim.
    [​IMG]
    Resim11

    Ana güverteyi su giderlerinin olduğu kıç tarafından kestim. Bu bölümü daha sonra kullanmayı düşünüyorum.
    [​IMG]
    Resim12

    Eski kıç aynalığı yenisinin şablonu olarak kullandım.
    [​IMG]
    Resim 13

    [​IMG]
    Resim 14

    [​IMG]
    Resim 15

    Kıç aynalığı sökmek için kısalttığım kemereleri kalıp köpük kullanarak eski haline getirdim. Bu köpükleri kemerelere uydurmak için çok sayıda kesme işlemi yapmak zorunda kaldım.
    [​IMG]
    Resim 16

    Kıç aynalık iç tarafı bitti. 1708 numaralı malzemeden çift kat uyguladım. Daha sonra köpük eklenmiş kemereleri cam elyaf ile kapladım.
    [​IMG]
    Resim 17

    Fiber kemerelerin içlerini köpük ile doldurdum.
    [​IMG]
    Resim 18

    Taşan köpükleri temizledikten sonra kemereleri boydan boya marin kontraplak ile destekledim. Marin kontraplak şeritleri yapıştırmada vida ve 5 dakikada kuruyan epoksi tutkal kullandım.
    [​IMG]
    Resim 19

    Tamamladıktan sonra kemerelerin üstünü elyaf(1708 numara) ile destekledim.
    [​IMG]
    Resim 20
     
  4. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Kemerelerin kıç ayna ile bağlantılarını fazladan elyaf ile takviye ettim.
    [​IMG]
    Resim 21

    Eski ve temizlenmiş ana güverte kapağını elyaf ile takviye ettim. Böylece daha sonra takacağım kamış tutucular için sağlam bir zemin elde etmiş oldum.
    [​IMG]
    Resim 22

    Eski güverteyi ters çevirip çürük ve zayıf yerlerini temizledim.
    [​IMG]
    Resim 23

    Kemereler üzerende yakıt tankı doldurma ve havalandırma hortumları için çentikler açtım.
    [​IMG]
    Resim 24

    Çentikleri elyafla destekledim.
    [​IMG]
    Resim 25

    Zemin için kontraplaklarla prova yaptım. Bu kontraplaklar marin tipte değil. Ben marin kontraplakları sadece kıç aynalıkta kullanıyorum.
    [​IMG]
    Resim 26

    Dış kemereler arasındaki boşluğu daha yüzebilir olması için köpük ile doldurdum. (Su alsa bile batmaması için)
    [​IMG]
    Resim 27

    Zemin kontraplaklarını yapıştırdım.
    [​IMG]
    Resim 28

    Kemereler boyunca yakıt deposu bağlantıları için hiç delik olmayacak. Yakıt tankının kendi giriş ve çıkışları kıç aynalık tarafında olacak şekilde tasarlanmış. Balsa çekirdeği ve elastik köpük levha siparişlerim geldi. Bu esnek kaplama malzemelerini tadilatın daha ileriki safhalarında kullanacağım.
    [​IMG]
    Resim 29

    Ön güvertenin provasını yaptım.
    [​IMG]
    Resim 30
     
  5. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Provadan sonra ön güverteyi dışarı çıkararak alttan gerekli düzelmeleri ve fiber kaplama işlerini tamamladım.
    [​IMG]
    Resim 31

    Daha sonra tekrar yerine oturtup kontrol ettim.
    [​IMG]
    Resim 32

    Ön güvertenin oturduğu hattı kalemle işaretleyip yerinden çıkararak parça tahtalarla destekler hazırladım ve yapıştırdım.
    [​IMG]
    Resim 33

    Tekrar prova yapıp kontrol ettim.
    [​IMG]
    Resim 34

    Ön güverteyi desteklemek için mukavvadan şablonlar hazırladım.
    [​IMG]
    Resim 35

    Bu şablonlar yardımıyla keseceğim kontraplakların oturacağı bölgeye yakından bir bakış.
    [​IMG]
    Resim 36

    Balsa çekirdekli (fayans gibi kare ağaç dilimlerinden oluşan esnek ahşap levha) levha ile küpeştelerde prova yaptım.
    [​IMG]
    Resim 37

    Ön güverte altından ayrı bir depolama hacmi oluşturmak için kullanılacak elastik köpük levhaları keserek prova yaptım.
    [​IMG]
    Resim 38

    Eski ön güverenin altına eklediğim kontraplaklar ile aynı hizaya gelmesini sağlamak için üst taraftaki çukur bölümleri elastik köpük levha ile doldurdum.
    [​IMG]
    Resim 39

    Yerine yapıştırıp cam elyaf ile takviye ettim.
    [​IMG]
    Resim 40
     
  6. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Balsa çekirdekli esnek levhayı prova ederek kestim ve yapıştırdım.
    [​IMG]
    Resim 41

    Yapıştırma işi bitince balsa levhayı üst ve alt bölümlerini cam elyaf ile takviye ettim.
    [​IMG]
    Resim 42

    Küpeşte kaplamasını yerine koyup doğru yüksekliğe ayarladım.
    [​IMG]
    Resim 43

    Tekneye her iki tarafından da yapıştırılacak destek kirişleri için üç farklı kalıp hazırladım. Bu kalıplardan çıkarılacak sert fiber kirişler teknenin her iki yanına lamine edilecek.
    [​IMG]
    Resim 44

    Kalıpları kullanılacakları yerde prova ettim.
    [​IMG]
    Resim 45

    Küpeşte kaplamasını doru pozisyona getirip kalaslarla sabitledim. Daha sonra kalaslı haliyle söküp dışarı çıkarttım ve ters şekilde yere yatırdım.
    [​IMG]
    Resim 46

    Destek kirişleri için hazırladığım kalıpları kullanarak kirişleri imal ettim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 47 - 48 - 49 - 50
     
  7. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Henüz mükemmel değiller. İnce bir zımparalama ve parlatma işlemine tabi tutulacaklar. Daha sonra astarlanıp boyanacaklar.
    [​IMG]
    Resim 51

    Yerlerine uyma durumlarını kontrol edelim.
    [​IMG]
    Resim 52

    Daha önce kalaslarla tutturduğum küpeşte kaplamasını hatırlıyorsunuz. Kaplamanın birleşme yerlerindeki açıklığı onarmak için alt taraftan üç kat elyaf kaplama uyguladım.
    [​IMG]
    Resim 53

    Küpeşte kaplamasının onarımı üç kat elyaf ile alttan tamamladıktan sonra ters çevirip demir zincirinin saklanacağı portuç için kapak deliği (hatch) açtım.
    [​IMG]
    Resim 54

    Küpeşte için hazırladığım destekleri şekillendirerek yerlerine bağladım.
    [​IMG]
    Resim 55

    Dikkat ettiyseniz bu küpeşte desteklerinin üst taraflarını dışa eğimli yaptım. Böylece üst küpeşte kaplamasının dışa eğimli olmasını hedefledim. Dışa eğimli küpeşte ve güverte suyun dışarı yönlendirilmesini sağlar.
    [​IMG]
    Resim 56

    Zincir portucunu diğer bölmelerden ayırmak için fiber kaplı bir bölme levhası hazırladım. Bu işlem süresince defalarca prova yapmak zorunda kaldım ama konuyu fazla uzatmadan son halinin resimlerini ekliyorum.
    [​IMG]
    Resim 57

    Küpeşte kaplamalarını yerine oturttum. Birkaç krom vida ile sabitledikten sonra kalan delikleri krom perçinlerle tutturdum. Son deliğe geldiğimde küpeşte kaplaması kastığı için kesmek zorunda kaldım.
    [​IMG]
    Resim 58

    Küpeşte işlerini tamamladığımda tekne aşağıdaki gibi görünüyordu.
    [​IMG]
    Resim 59

    Küpeşte işlerinden sonra dikkatimi tekrar kıç aynalığa (transom) verdim. Teknemin güzel bir kalçaya sahip olmasını istiyordum. Güzel ve yuvarlak hatlara sahip bir kalçaya.
    [​IMG]
    Resim 60

    Kıç aynalığın üstüne yay şekli verebilmek için kalıp çalışmalarına başladım. Yay şeklini verebilmek için bir parça PVC levha kullandım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 61-62
     
  8. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Hedeflediğim aynalığın üstü şöyleydi.
    [​IMG]
    Resim 63

    Kıç ayna kapağı için hazırladığım kalıbın bitmiş hali.
    [​IMG]
    Resim 64A-B

    Kalıba daha sonra açılacak hatch delikleri için destekler ekledim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 65A-B

    Kalıbı kullanarak uygulamaya başladım. Toplam 4 kat elyaf uyguladım. Köşelere ayrıca 4 kat destek elyaf uygulaması yaptım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 66A-B

    Kalıptan çıktığında şöyle görünüyordu.
    [​IMG]
    Resim 67

    Daha sonra, döktüğüm kıç aynalık eklentisini biraz kesme işi uygulayarak yerine alıştırdım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 68A-B

    Uygun kalınlıkta kesilmiş plastik levhaları iki kat elyaf kapladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 69A-B

    Kaplanmış plastik şeritleri küpeşte hattı boyunca ihtiyaç duyulan noktalarda boşlukları desteklemek için kullanacağım malzemenin kalıbı olarak değerlendirdim.
    [​IMG]
    Resim 70

    Su tahliye delikleri için ana güvertenin her iki yanında delikler açtım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 71A-B

    Kendi yaptığım kıç aynalık kapağının tekneye daha sağlam bağlanması için elyaf kaplası uyguladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 72A-B

    Kıç aynalığı ve sonradan yaptığım kapağı içten ve dıştan elyaf takviyeler ile güçlendirdim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 73AB -74AB

    Daha önce plastik üzerine kapladığım elyafların altından plastik şeritleri dışarı çıkarttım. Etek şeklinde kalan bu elyaf kısmı daha sonra kullanacağım.
    [​IMG]
    Resim 75

    Etek şeklinde sarkan elyaflara ekstra elyaf desteği yaparak güçlendirdim.
    [​IMG]
    Resim 76

    Düzgün olmayan küpeşte eteğini kalas yardımıyla hizalıyarak kesip düzelttim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 77A-B

    Küpeşte hattı boyunca mevcut kusurları onarıp temizledikten sonra tüm küpeşteye elyaf takviyesi uyguladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 78A-B

    Yakıt tankını yerine koyup prova ettim. Yakıt tankının ana güverte zemininden bir miktar açık durduğunu fark ettim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 79A-B

    Sintineyi raspalayıp temizledim.
    [​IMG]
    Resim 80
     
  9. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Yakıt tankı için destekler hazırlayıp yerleştirdim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 81A-B

    Karinayı(teknenin suyun altında kalan kısmı) temizledim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 82A-B

    Teknenin her yerinde yapılan zımparalama ve temizlik işlerinden sonra geldiğimiz nokta şöyle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 83A-B

    Teknenin bu aşamada kabası bitti. Ancak bu haliyle çok fazla son kat işleri (fairing) istiyor. Bu nedenle pürüzlü yüzeyler kilolarca malzeme sarf ettirebilir. Son kat işlemlerinde kullanılacak malzeme miktarını azaltmak için fiberglas paneller imal ettim.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 84AB-85AB-86AB

    Kuruduğunda kalıp olarak kullanılan levhadan kolayca çıkıveriyor. Bu aşamadan sonra hazırlanan şablonlar ile işaretlenip kesilerek kullanılabilir.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 87A-B

    Hazırlanan fiber levhaları iç kaplama olarak kesip kullandım. Bu kaplamaların yapışma esnasında sıkıca baskı uygulamalarını sağlamak için tel zımba kullandım. Tel zımbalara daha sonra çıkarabilmek için altlarına bir miktar karton koyarak zımbaladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 88-89-90

    Teknenin neredeyse tüm alabandalarını bu levhalar ile kapladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 91A-B

    Özellikle karinadaki kabarcıklar nedeniyle alt tarafın neredeyse tamamını kazımak zorunda kaldım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 92A-B

    Teknenin düz olan neredeyse bütün zeminlerini kendi levhalarım ile kapladım. Birkaç gün kurumaya ve alışmaya bıraktıktan sonra zımba tellerini nazikçe çıkararak ince zımpara uyguladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 93A-B

    Zımparalama işleminden sonra kalan delikleri ve levhaların ek yerlerindeki açıklıkları doldurdum.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 94A-B-C-D-E

    Artık ana güvertenin görünümü ile ilgilenmenin vakti gelmişti. Bu maksatla kağıttan bir şablon hazırladım.
    [​IMG]
    Resim 95

    Hazırladığım şablona göre kontraplak keserek yerleştirdim. Daha sonra kontraplak üzerine elyaf uygulama ve kurumadan önce daha önce yaptığım şekilde hazırladığım fiber levhalarıda ekleyerek hem sağlamlık hem güzel görünüm sağladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/
    Resim 96A-B-C-D-E-F

    Ana güverte köşelerine ve tüm ek yerlerine fazladan elyaf uygulaması yaptım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/URL
    Resim 97A-B-C

    Sintineyi beyaz renk epoksi ile boyadım.
    [​IMG]
    [​IMG][/URL
    Resim 98A-B

    Kendi hazırladığım kalıplarda portuç(ambar) kapaklarını döküp prova ederek yerlerine alıştırdım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][
    Resim 99AB-100AB
     
  10. AKIN KAPTAN

    AKIN KAPTAN Editör Moderatör Yönetici

    Kayıt:
    30 Nisan 2010
    Mesajlar:
    1.914
    Beğeniler:
    34
    Şehir:
    Marmaris
    Tek yönlü su giderleri siparişim bugün elime geçti. Hemen prova edip montajına başladım.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 101-102-103-104

    Hazır aldığım orta konsol, elime ulaştı. Artık tekne şekillenmeye başladı.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 105A-B

    Kıç aynalık üzerinde yaptığım tadilatları biliyorsunuz. Şimdi sırada teknenin dışına, uzatma şeklinde çıkartmaya çalıştığım motor braketi var. Ulaşmaya çalıştığım örnek şöyle(yapılmışı var)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 106-107

    Şimdi bu örneğe ulaşmak için kendi yaptığım braketin aşama aşama resimlerine bakalım.
    İlk aşamada kat kat marin kontraplak ile mukavim ve esnek bir yapı elde etmeya çalışıyorum.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 108AB-Resim 109AB

    Brakete takılan kıçtan takma motorun üreteceği gücü tekneye iletecek levhaları hazırlıyorum.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 110AB-Resim 111AB

    Bütün işler bitince beyaz epoxy boya ile içten boyuyorum.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 112A-B

    Braket hazır. Şimdi bu braketinin üstüne monte edilecek yüzme platformunun imaline geçebiliriz.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 113AB-114AB-115AB-116AB-117

    Braket ve platformun birleştirilip kıç aynaya monte edilmesi
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 118AB-119AB-120ABC

    Herşey tamam olduğuna göre artık kıç aynaya montajı yapabiliriz. Montaj için güçlü saplamalar kullanacağız.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Resim 121-122
     
  11. Sponsorlu Bağlantılar

Sayfayı Paylaş